Uppsala Beer & Whiskyfestival
Av: Johan Blom
Del 1 - Intervju med Sebastian Enrique Jofré Armijo
Del 2 - Intervju med Fredrik Annell-Berger
Del 3 - Rapport från mässan

Det här är den första delen i en reportageserie i tre delar av Johan Blom kring Uppsala Beer & Whiskyfestival som den 24-25 februari hålls för tredje året i rad. Uppsala Beer & Whisky startade 2015 och var ett samarbete mellan Eventbyrån Brink & Berger och Gastropuben Churchill Arms i Uppsala. Brink & Berger med sin erfarenhet från olika produktioner och event samt Churchill Arms med sitt dryckeskunnande och kontakter inom branchen blev en perfekt matchning för att anordna den första festivalen.

Den här gången får jag en pratstund med Sebastian Enrique Jofré Armijo, delägare i Uppsala Beer & Whisky samt med ett förflutet i Uppsalas krogvärld sedan många år. Nuförtiden är Sebastian även involverad i Belgobaren Bierhuis samt importör av drycker som öl, jenever, gin och vodka via sitt företag Artesenal som nu även importerar Goldlys Whisky som jag skrev om för någon vecka sedan. (Det reportaget hittar ni här.)


Sebastian Enrique Jofré Armijo.

Vilka är dina drivkrafter?
Jag vill skapa någonting unikt, någonting bra.

Vilka är dina förebilder?
Jag har inga särskilda förebilder.

Kan du berätta någonting om erfarenheter från de tidigare mässorna?
Första året, 2015, var det mycket osäkerhet, det kunde gå hur som helst. Vi hade investerat mycket. Vi hoppades först på fler än 2 500 besökare, sedan 4 000 men till slut blev det cirka 6 300. Andra året, 2016, var det helt andra förutsättningar, flera utställare var intresserade, 60-70 och det blev till slut nästan 90 och över 8 000 besökare. Vi hade tagit till oss feedback från det första året. Nu hade vi två olika hallar och food trucks. Tyvärr är inte lokalerna i Fyrishov optimalt om man vill ha Master Classes i anknytning till festivalen som många önskat sig.

Hur kommer årets mässa att bli?
Vi hoppas på över 8 000 besökare även i år och kommer att ha två hallar även i år. Det kommer att finnas en större yta för food trucks där även icke besökare till festivalen kan besöka.

Whiskybloggen WhiskyABC kommer att sända live med intervjuer m.m. Vi kommer även att ha en prisutdelning där både en jury och besökare får rösta på sina favoriter. I år kommer underhållningen att vara i form av Björn Rosenström som kommer att spela, och han har dessutom premiär för sin öl, BjörnBärs.

En nyhet för i år är att det även kommer att släppas en festivaltidning med all information. Tidningen kommer att delas ut tillsammans med Upsala Nya Tidning den 7 februari.

Hur ser du på framtiden för Uppsala Beer & Whiskyfestival och konkurrensen från andra mässor?
Är nöjd med att vara fjärde största mässan och det blir svårt att få över 10 000 besökare. Det är en bra produktion och ska vara en mässa för alla, inte bara fantasterna. Konkurrensen märks av, det är flera utställare som siktar in sig på att komma vartannat år vilket betyder att några inte kommer i år.


Bilden tagen vid en tidigare festival i Uppsala.

Jag tackar Sebastian för pratstunden och nästa reportage blir en intervju med Fredrik Annell-Berger från eventbyrån Brink & Berger.

© Text och bilder tillhör Johan Blom. (Några bilder tillhör Uppsala Beer & Whisky.)