Det här är den andra delen (första delen hittar ni här) i en reportageserie i tre delar av Johan Blom kring Uppsala Beer & Whiskyfestival som den 24-25 februari hålls för tredje året i rad. Uppsala Beer & Whisky startade 2015 och var ett samarbete mellan Eventbyrån Brink & Berger och Gastropuben Churchill Arms i Uppsala. Brink & Berger med sin erfarenhet från olika produktioner och event samt Churchill Arms med sitt dryckeskunnande och kontakter inom branchen blev en perfekt matchning för att anordna den första festivalen.

Den här gången har jag träffat Fredrik Annell-Berger, delägare i både Uppsala Beer & Whisky samt Eventbyrån Brink & Berger. Fredrik är juristen som sadlade om och blev entreprenör. Fredrik vill fortsätta behålla sin lokala anknytning till Uppsala och stöttar gärna den nya generationen entreprenörer. Brink & Berger samarbetar idag med flera företag med anknytning till Uppsala, bland annat Saluhallen, Södermanlands Nerikes nation, Stockholms Nation, V-dala Nation, Katalin, Birger Jarl samt Uppsala Konsert & Kongress. Brink & Berger ligger även bakom Norrköping Beer & Whisky.


Fredrik Annell-Berger.

Vilka är dina drivkrafter?
Jag vill utveckla mig själv och företaget, utveckla tjänsterna och upplevelsen. Gärna vara banbrytande och med en lokal anknytning till Uppsala.

Vilka är dina förebilder?
Johan Lindh, ägare av Birger Jarl, är en förebild sedan länge med sin passion och glädje. Han inte bara driver sin verksamhet utan är fortfarande DJ på helgerna och hans glädje är genuin, sådant syns. David Åström, VD för Svenssons Krogar, är en annan lokal förebild. Han driver en stor business med både värme och professionalitet.

Kan du berätta någonting om erfarenheter från dom tidigare mässorna?
Det har varit en resa och process, allt går inte att göra första gången. Första året var det mycket jobb att få utställare och vi tog en stor ekonomisk risk. Det blev t.e.x. inga glas med tryck första året. 2:a året, 2016, fick vi fler utställare, vi hade ett bättre kupongsystem och ett torg med food trucks.

Hur kommer årets mässa att bli?
Årets mässa är en mer mogen produktion, vi har positionerat oss. Vi kommer även i år ha ett food truck torg fast mycket större. Vi kommer för första gången ha en festivaltidning som kommer ut med Upsala Nya Tidning och en jury kommer att dela ut priser. Nytt för i år är att whiskypodden och bloggen WhiskyABC kommer att sända live. Det kommer även att hållas några masterclasses.


Festivaltidning.

Hur ser du på framtiden för Uppsala Beer & Whiskyfestival och konkurrensen från andra mässor?
Konkurrensen märks av och en del utställare har sagt nej i år samtidigt som det kommer nya. Jag tror att marknaden kommer att vara självsanerande och i framtiden kommer det att finnas cirka 10 stabila mässor och det är de som gör det bra. Men det kan eventuellt bli svårt för de mindre orterna. Uppsala Beer & Whisky är en lagom stor och stabil mässa och det är bra med närheten till Stockholm. 2016 var det cirka 2 000 besökare från Stockholm. Kommande år hoppas vi på ett bättre betalningssystem, vi har väntat på det i flera år men tyvärr finns det inte framme ännu. Även masterclasses är ett önskemål som vi hoppas kunna erbjuda i större omfattning.


Bilden tagen vid en tidigare festival i Uppsala.

Vi tackar Fredrik för pratstunden och nästa reportage blir mina tankar och upplevelser från Uppsala Beer & Whisky 2017. Vi kanske ses där? Kom gärna förbi och snacka lite whisky.

© Text och bilder tillhör Johan Blom. (Några bilder tillhör Uppsala Beer & Whisky.)