För nästan precis ett år sedan tog det tvärstopp för mässor och whiskyprovningar i den form vi
	är vana vid. Vem kunde tro ett virus skulle kunna påverka oss så mycket och så länge? Men
	behovet är stort att träffas och prova dessa fantastiska drycker tillsammans så ur askan har det
	kommit nya former för att uppnå detta. Nuförtiden så finns det tex möjligheten att vara med
	på Zoom eller Teams provningar nästan dagligen om man vill. Och även om det funkar
	förvånansvärt bra så saknar i alla fall jag att träffas IRL. Nu börjar det hända saker och det är
	många mässor som det planeras för bl a från det nystartade företaget Expo Stories. Expo
	Stories leds av VD Fredrik Annell-Berger som även var VD för Brink & Berger som
	arrangerade Uppsala Beer & Whisky Festival och nu kommer att fortsätta att göra detta via
	det nya företaget. Företaget har även planerat för tre andra Öl och Whiskymässor, nämligen
	Sundsvall, Sandviken och Borås. Jag fick möjlighet att få en pratstund med Fredrik och fråga
	honom om dom kommande mässorna.
	Trevlig läsning.
	Uppsala Beer & Whisky Festival återuppstår 2022 och kommer att få tre syskon i
	Sundsvall, Borås och Sandviken som alla kommer att anordnas av nystartade Expo
	Stories. Först ut kommer Sundsvall att vara med 19-20e november som planerat datum.
	Vad kan du berätta om nystartade Expo Stories?
	Jag hade väl inte någon idé om att fortsätta efter konkursen i våras med mässor och
	evenemang. Men sen under sommaren blev jag kontaktad av två personer som visade intresse
	för att jobba med mässor efter pandemin. Jag har tidigare jobbat med mässor ganska manuellt
	men dom hade en idé om att utveckla arbetsrutinerna med ett mer systematiserat och digitalt
	sätt och även utveckla mässupplevelsen i sig. Så nu jobbar vi internt på ett annat sätt med mer
	upparbetade system, analyser, behov och flöden. Vi vill även gå i bräschen för att utveckla
	upplevelsen på plats och vi håller på att utveckla en app eller snarare en digital plattform för
	att förstärka och knyta ihop betalningsdelarna med upplevelsen i sig. Tex vad som händer i
	montrarna, vad som händer på scen och tävlingar osv. Detta kommer även att ge utställarna
	en möjlighet att ha en längre relation med besökarna inte bara under själva mässdagen utan
	även både före och efter.
	Expo Stories startade i september och branschen kämpar eller finns inte än, så nu kan vi styra
	lite och växla upp till en flygande start när pandemin försvinner. Nu har vi goda
	förhoppningar om att köra den första mässan i november i Sundsvall. Efter det har vi Uppsala,
	Borås och Sandviken under 2022.
	Låter spännande, kan du berätta lite mer om dom andra i företaget?
	Det är jag och tre andra som är delägare och det är lite spännande för dom har inte erfarenhet
	från event och mässindustrin utan dom kommer från en mer affärsdriven och
	näringslivsorienterad bransch och ser på allt med ett helt annat synsätt. Det har varit ett
	uppvaknande att inse hur mycket man kan effektivisera och bygga upp verksamhet på ett helt
	annat sätt än vad vi kanske gjorde med Brink & Berger. Men vi kommer inte att tappa något
	av själen och hjärta utan vi kommer att knyta oss till ambassadörer och branschkunniga
	personer.
	Vi kommer även att släppa ett nytt mat- och dryckeskoncept i Uppsala och på Gotland som
	jag kan berätta mer om vid ett senare tillfälle
	Med den digitala plattformen kommer vi även att kunna erbjuda till andra aktörer som
	kommer att kunna att få använda den på licens via ett dotterbolag till Expo Stories.
	Ni kommer att köra fyra Öl och Whiskymässor med start i Sundsvall i november, vad
	mer kan du berätta om dessa?
	Vi startar i Sundsvall den 19-20e november i år följt av tre mässor nästa år, Uppsala 25-26e
	mars, Borås 13-14e maj och avslutningsvis Sandviken 26-27e augusti. En sak som är ny är att
	alla fyra mässorna kommer att samköras med två andra typer av mässor, en Outdoormässa
	och en Food Truck festival. I Uppsala så har vi ju tidigare haft ett torg med Food Trucks
	utanför mässhallen men nu kommer det att bli mer tydligt. Food Truck festivalen kommer att
	vara utomhus i Sundsvall, Uppsala och Borås men faktiskt inomhus i Sandviken. Och
	förhoppningsvis kommer dessa mässor att komplettera varandra, bredda besökarunderlaget.
	Man kommer att kunna lösa biljett till en eller flera mässor och det blir naturligtvis bli ett
	rabatterat pris vid köp av flera.
	Nytt är betalningssystemet som kommer att ske via appen som man kan ladda via kort eller
	Swish. Och man kommer även ha ett festivalarmband som har RFID. Varje utställare kommer
	att ha en enhet som läser av dessa. Man kommer även att ha möjligheten att efteråt se vad man
	provat i appen. Det kommer att vara upp till utställarna vilken information man vill knyta till
	detta system.
	Intressant, en fråga som jag ställt varje år inför Uppsala Beer & Whisky är om ni
	kommer att ha Master Classes?
	Vi vill ha det i samarbete med utställarna. Vi har försökt det tidigare och det har varit svårt att
	få tillräckligt med deltagare. Så det måste utformas på ett sådant sätt så att det fungerar. Vi
	kommer att kunna erbjuda Master Classes i utställarnas regi.
	Det går väl hand i hand med att fler och fler utställare erbjuder Master Classes i sina
	montrar vilket underlättar så besökarna inte behöver bege sig till andra lokaler för
	detta.
	Ja vi har sett det i olika utsträckning på olika mässor sedan flera år tillbaka och vi hade ju tex
	”öl safari” senast i Uppsala och det var väldigt populärt. Det är nog bara kreativiteten som
	sätter stopp vad man kan göra eller inte göra. Våran digitala plattform skulle kunna ge
	möjlighet att ge exklusivt material från utställarna från Master Classes mm.
	Hur ser du på trender inom Öl och Whiskymässor?
	Det är alltid en intressant fråga men det är en så konstig tid just nu och otroligt svårt att förstå
	vart det skall ta vägen och vilka kommer att finnas kvar? Jag märker att kalendern är som om
	man tagit den och kastat ut allt. Det kommer att ta tid innan allt finns på plats men det känns
	som om det verkligen finns ett sug efter mässor och att träffas. Vi har valt att fortsatt kalla det
	för Öl & Whiskymässa för att det är inarbetat precis som en Vin & Delimässa där deltagarna
	vet ungefär vad man kan förvänta sig. Tex på en Dryckesmässa är det inte lika självklart. Men
	vi kommer att fortsätta att jobba med bredden och även ge komplement till dryckerna, tex
	kombinationen dryck och mat. Men det är så otroligt svårt just nu att peka ut trender just nu
	när vi knappt vet var vi står just nu.
	Så avslutningsvis, hur känns det nu inför mässorna? det går ju inte att komma ifrån att
	vi är mitt i en pandemi men vi hoppas ju alla att det kommer ett vaccin under
	sommaren för oss alla
	Tanken var från början att vårat första arrangemang skulle vara Sandviken redan 2020 i
	början av augusti men det hann vi skjuta på redan innan det blev officiellt. Vi följer hela tiden
	myndigheternas rekommendationer men vi tror verkligen att vi skall kunna genomföra en
	mässa i Sundsvall i november. Vi hoppas även att vi skall kunna snegla på hur tex nöjesparker
	kommer att hantera situationen nu i sommar, från en skarp gräns till en gräns baserad på yta,
	så länge man kan undvika trängsel. Tex Gärdehov i Sundsvall är en jättestor lokal, 10000m2,
	så det går att utveckla till ett mer pandemisäkert sätt. Det går även att anpassa så att det finns
	fler insläppstider mm. Varje månad så gör vi nya bedömningar om hur läget är så att vi
	eventuellt kan omvärdera situationen.
	Jag tänker även spontant att tex toaletter är någonting svårt att hantera på en mässa,
	hur tänker ni där?
	Vi kommer ju att behöva beakta detta i flera år framöver, och det kommer naturligtvis att bli
	resurskrävande. Och det kommer ju att gälla alla arrangemang men vi har fördelen att vara
	inomhus i befintliga lokaler där det redan finns faciliteter.
	Jag har inga fler frågor, har du någonting att tillägga?
	Det är väldigt spännande tider och det känns väldigt kul att kunna släppa dom här första
	mässorna. Det märks att det finns ett intresse och folk vill träffas fysiskt igen. Vi får se hur det
	går att genomföra dessa mässor och någonting kommer säkert att bli annorlunda men så
	kommer det inte att vara för alltid…
	Vi tackar Fredrik för pratstunden och jag hoppas att ni gillade detta reportage och det
	kommer löpande information inför och under kommande mässor.
	Vi får hålla tummarna att världen snart kommer att återgå till det normala och att vi
	snart kan ses IRL på mässor runt om i landet igen.
Expo Stories
	Intervju med Fredrik Annell-Berger
	
		Av: Johan Blom
	
		För nästan precis ett år sedan tog det tvärstopp för mässor och whiskyprovningar i den form vi är vana vid. Vem kunde tro ett virus skulle kunna påverka oss så mycket och så länge? Men behovet är stort att träffas och prova dessa fantastiska drycker tillsammans så ur askan har det kommit nya former för att uppnå detta. Nuförtiden så finns det t.e.x. möjligheten att vara med på Zoom eller Teams-provningar nästan dagligen om man vill. Och även om det fungerar förvånansvärt bra så saknar i alla fall jag att träffas IRL. 
	
		Nu börjar det hända saker och det är många mässor som det planeras för, blad annat från det nystartade företaget Expo Stories. Expo Stories leds av VD Fredrik Annell-Berger som även var VD för Brink & Berger som arrangerade Uppsala Beer & Whisky Festival och nu kommer att fortsätta att göra detta via det nya företaget. Företaget har även planerat för tre andra Öl -och Whiskymässor, nämligen Sundsvall, Sandviken och Borås. Jag fick en pratstund med Fredrik och frågade honom om de kommande mässorna.
	
		Trevlig läsning.
	
		Uppsala Beer & Whisky Festival återuppstår 2022 och kommer att få tre syskon i Sundsvall, Borås och Sandviken som alla kommer att anordnas av nystartade Expo Stories. Först ut kommer Sundsvall att vara med 19-20:e november som planerat datum.
	
		Vad kan du berätta om nystartade Expo Stories?
	
		Jag hade väl inte någon idé om att fortsätta efter konkursen i våras med mässor och evenemang. Men under sommaren blev jag kontaktad av två personer som visade intresse för att jobba med mässor efter pandemin. Jag har tidigare jobbat med mässor ganska manuellt men dom hade en idé om att utveckla arbetsrutinerna med ett mer systematiserat och digitalt sätt och även utveckla mässupplevelsen i sig. Nu jobbar vi internt på ett annat sätt med mer upparbetade system, analyser, behov och flöden. Vi vill även gå i bräschen för att utveckla upplevelsen på plats och vi håller på att utveckla en app eller snarare en digital plattform för att förstärka och knyta ihop betalningsdelarna med upplevelsen i sig. T.e.x. vad som händer i montrarna, vad som händer på scen och tävlingar o.s.v. Detta kommer även att ge utställarna en möjlighet att ha en längre relation med besökarna inte bara under själva mässdagen utan även både före och efter. 
	
		Expo Stories startade i september och branschen kämpar eller finns inte än, så nu kan vi styra lite och växla upp till en flygande start när pandemin försvinner. Nu har vi goda förhoppningar om att köra den första mässan i november i Sundsvall. Efter det har vi Uppsala, Borås och Sandviken under 2022.
	
		Låter spännande, kan du berätta lite mer om dom andra i företaget?
	
		Det är jag och tre andra som är delägare och det är lite spännande för dom har inte erfarenhet från event och mässindustrin utan dom kommer från en mer affärsdriven och näringslivsorienterad bransch och ser på allt med ett helt annat synsätt. Det har varit ett uppvaknande att inse hur mycket man kan effektivisera och bygga upp verksamhet på ett helt annat sätt än vad vi kanske gjorde med Brink & Berger. Men vi kommer inte att tappa något av själen och hjärtat utan vi kommer att knyta oss till ambassadörer och branschkunniga personer. 
	
		Vi kommer även att släppa ett nytt mat -och dryckeskoncept i Uppsala och på Gotland som jag kan berätta mer om vid ett senare tillfälle. Med den digitala plattformen kommer vi även att kunna erbjuda till andra aktörer som kommer att kunna få använda den på licens via ett dotterbolag till Expo Stories.
	
		Ni kommer att köra fyra Öl och Whiskymässor med start i Sundsvall i november, vad mer kan du berätta om dessa?
	
		Vi startar i Sundsvall den 19-20:e november i år följt av tre mässor nästa år, Uppsala 25-26:e mars, Borås 13-14:e maj och avslutningsvis Sandviken 26-27:e augusti. En sak som är ny är att alla fyra mässorna kommer att samköras med två andra typer av mässor, en Outdoormässa och en Food Truck-festival. I Uppsala så har vi ju tidigare haft ett torg med Food Trucks utanför mässhallen men nu kommer det att bli mer tydligt. Food Truck-festivalen kommer att vara utomhus i Sundsvall, Uppsala och Borås men faktiskt inomhus i Sandviken. Och förhoppningsvis kommer dessa mässor att komplettera varandra och bredda besökarunderlaget. Man kommer att kunna lösa biljett till en eller flera mässor och det blir naturligtvis till ett rabatterat pris vid köp av flera. 
	
		Nytt är betalningssystemet som kommer att ske via appen som man kan ladda via kort eller Swish. Och man kommer även ha ett festivalarmband som har RFID (Radio-frequency identification är en teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Detta kallas för taggar). Varje utställare kommer att ha en enhet som läser av dessa. Man kommer även att ha möjligheten att efteråt se vad man provat i appen. Det kommer att vara upp till utställarna vilken information man vill knyta till detta system.
	
		Intressant, en fråga som jag ställt varje år inför Uppsala Beer & Whisky är om ni kommer att ha Master Classes?
	
		Vi vill ha det i samarbete med utställarna. Vi har försökt det tidigare och det har varit svårt att få tillräckligt med deltagare. Så det måste utformas på ett sådant sätt så att det fungerar. Vi kommer att kunna erbjuda Master Classes i utställarnas regi. 
	
		Det går väl hand i hand med att fler och fler utställare erbjuder Master Classes i sina montrar vilket underlättar så besökarna inte behöver bege sig till andra lokaler för detta.
	
		Ja vi har sett det i olika utsträckning på olika mässor sedan flera år tillbaka och vi hade ju t.e.x."ölsafari” senast i Uppsala och det var väldigt populärt. Det är nog bara kreativiteten som sätter stopp vad man kan göra eller inte göra. Våran digitala plattform skulle kunna ge möjlighet att ge exklusivt material från utställarna från Master Classes m.m.
	
		Hur ser du på trender inom Öl och Whiskymässor?
	
		Det är alltid en intressant fråga men det är en så konstig tid just nu och otroligt svårt att förstå vart det skall ta vägen och vilka som kommer att finnas kvar? Jag märker att kalendern är som om man tagit den och kastat ut allt. Det kommer att ta tid innan allt finns på plats men det känns som om det verkligen finns ett sug efter mässor och att träffas. Vi har valt att fortsatt kalla det för Öl & Whiskymässa för att det är inarbetat precis som en Vin & Delimässa där deltagarna vet ungefär vad man kan förvänta sig. T.e.x. på en Dryckesmässa är det inte lika självklart. Men vi kommer att fortsätta att jobba med bredden och även ge komplement till dryckerna, t.e.x. kombinationen dryck och mat. Men det är så otroligt svårt just nu att peka ut trender när vi knappt vet var vi står.
	
		Så avslutningsvis, hur känns det nu inför mässorna? Det går ju inte att komma ifrån att vi är mitt i en pandemi men vi hoppas ju alla att det kommer ett vaccin under sommaren för oss alla.
	
		Tanken var från början att vårat första arrangemang skulle vara Sandviken redan 2020 i början av augusti men det hann vi skjuta på redan innan det blev officiellt. Vi följer hela tiden myndigheternas rekommendationer men vi tror verkligen att vi skall kunna genomföra en mässa i Sundsvall i november. 
	
		Vi hoppas även att vi skall kunna snegla på hur t.e.x. nöjesparker kommer att hantera situationen nu i sommar, från en skarp gräns till en gräns baserad på yta, så länge man kan undvika trängsel. T.e.x.  Gärdehov i Sundsvall är en jättestor lokal, 10 000 m², så det går att utveckla till ett mer pandemisäkert sätt. Det går även att anpassa så att det finns fler insläppstider m.m. Varje månad så gör vi nya bedömningar om hur läget är så att vi eventuellt kan omvärdera situationen. 
	
		Jag tänker även spontant att t.e.x. toaletter är någonting svårt att hantera på en mässa, hur tänker ni där?
	
		Vi kommer ju att behöva beakta detta i flera år framöver, och det kommer naturligtvis att bli resurskrävande. Och det kommer ju att gälla alla arrangemang men vi har fördelen att vara inomhus i befintliga lokaler där det redan finns faciliteter.
	
		Jag har inga fler frågor, har du någonting att tillägga?
	
		Det är väldigt spännande tider och det känns väldigt kul att kunna släppa de här första mässorna. Det märks att det finns ett intresse och folk vill träffas fysiskt igen. Vi får se hur det går att genomföra dessa mässor och någonting kommer säkert att bli annorlunda men så kommer det inte att vara för alltid…
	
		Vi tackar Fredrik för pratstunden och jag hoppas att ni gillade detta reportage och jag kan tillägga att det kommer löpande information inför och under kommande mässor. Vi får hålla tummarna att världen snart kommer att återgå till det normala och att vi snart kan ses IRL på mässor runt om i landet igen.


